olivovy-olejMnoho lidí si po takovém nadpisu klepe na čelo, jiní si říkají, že prvního dubna již bylo a na aprílový žert je pozdě. Ale já to myslím vážně, protože tuk je pro naše tělo skvělé palivo, kterého není nikdy dost. 

 

 

 

Stejně jako byste v autě chtěli mít stále plnou nádrž paliva, tak myslím, že byste měli stejně odměnit i své tělo. Možná si říkáte, že tuku už tak konzumujete dostatek a už nevíte, jak do sebe dostat další. V tomto článku přináším 7 tipů, které vám zajistí extra dávku energie.

 

1. Připravujte jídlo na tuku

Máte doma všechny ty dokonalé pánvičky a hrnce, na kterých se nechá jídlo připravit bez tuku? Ano, některé povrchy toto umožní, ale proč mít jídlo suché, bez chuti a navíc bez dostatku kvalitních živin? Připravovat si stejk, vejce, zeleninu a nebo cokoliv jiného bez tuku? Nebojte si pod zmíněné pochoutky dát kus másla, sádla a nebo třeba ghee. Na smažení je velmi vhodnou alternativou i kokosový olej, který dodá jídlu exotickou chuť a navíc je z výživového hlediska velice zajímavý.

 

2. Majonéza

Domácí majonézu z olivového (makadamiového,…) oleje je skvělým zdrojem tuku. V podstatě se jedná o vejce s olejem, což jsou dvě suroviny, které jsou tukem bohatě vybaveny. Majonéza lze, s trochou nadsázky, použít úplně všude.

Udělejte si celerové, čí batátové hranolky a přidejte majonézu. Připravte si maso se zeleninou, přidejte majonézu. Umíchejte salát, přidejte majonézu. Uvařte vejce natvrdo, přidejte majonézu. Takto bych mohl pokračovat ještě nekolik řádků. Majonéza vaše jídlo zjemní a dodá vám tuky, které potřebujete.

 

3. Vejce

Připadá vám, že jíte dost vajec? Nejíte, vajec není totiž nikdy dost. Bohužel mají špatnou pověst díky chybám ve výzkumech v minulosti. Tyto chyby byly později vyvráceny, avšak pozitivní informace se mezi lidi dostávají špatně, a tak většina populace žije stále v tom omylu, že vejce jsou nezdravá. Naopak, vejce jsou velmi zdravá a jejich přínos pro tělo je značný.

Vejce lze udělat na několik způsobů, ať už konzistencí či dochucením. Vejce natvrdo přidejte do salátu, volské oko použijte místo housky na burger, přidejte do dezertu, vezměte si jen tak ke svačině, do práce a nebo školy. Zde je 12 důvodů, proč jíst vejce.

Obrázek 20.08.13 v 19.21

 

4. Slanina

Obrovským zdrojem energie je i slanina, která je navíc vynikající i chuťově. Já osobně nikdy slaninu neodmítám a často experimentuji a přidávám ji všude možně.

Pozvěte přátele na návštěvu a nabídněte jim slaninové rolky plněné zeleninou, guacamole se slaninou, vaječné muffiny se slaninou, slaninové chipsy a nebo třeba maso prošpikované slaninou. Věřím, že se toho dá vymyslet ještě hodně.

IMG_2999

 

5. Ořechy

Dobrý zdrojem tuků jsou také ořechy. Navíc chutnají skvěle například ke kávě, takže se usaďte a dejte si hrst mandlí, vlaškých, lískových ořechů a nebo například mandlové máslo. A pozor, arašídy nejsou ořechy!

IMG_3089

 

6. Zakápněte olejem

Znáte tu hlášku o kapičče olivového oleje? Já ano, ale v praxi podávání oleje v mých kuchyňských výtvorech vypadá úplně jinak. Olejem nikdy nešetřím, protože mi chutná, jídlu dodá šťávu a tělu potřebnou energii. Olivový olej však není jedinou volbou, jak si například dochutit salát. K sehnání jsou i ořechové, sezamové či avokádové oleje. Ty jídlu dají jiný rozměr, protože každý má svou specifickou chuť, která vás jen tak neomrzí.

IMG_3239

 

7. Lžíce navíc

Nad tímto pustupem bude zřejmě několik z vás kroutit hlavou, jiní se v něm na druhou stranu najdou. Ráno vstanete, připravujete si míchaná vejce a když jsou hotová, co udělate? Správně, ukrojíte ještě máslo navíc a necháte ho rozpustit na vrchu snídaně.

Podobný postup se dá praktikovat například při tepelné úpravě zeleniny, nakonec prostě přidáte kus másla navrch a necháte rozplynout. Pamatujte, že každé jídlo vždy snese lžíci másla, sádla a nebo jiného tuku navíc.

IMG_3236

 

Věřte, že tuk je nejlepším palivem pro lidské tělo, tak se ho rozhodně nebojte, protože vám určitě neublíží.

 

 

Zaujal vás článek? Tak to se vám bude líbit i moje kniha.

Superčlověk - Najdi nejlepší verzi sebe sama
  • Darkea

    Vím, že ze zdravých tuků se nepřibírá (opravdu ani při nadměrném množství, přeci jen jsou to kalorie), ale stejně – neměl by mít člověk alespoň nějaký strop? Lépe řečeno, nemůže i přespříliš tuků být na škodu? Já se jimi „napchávám“ každý den, jím docela bílkovin, hodně zeleniny a minimum sacharidů… a stejně se mne tukové polštáře drží… =/

  • Martina Prouzová

    Dobry den, plati to opravdu na „vsechny“ tuky? 🙂 Jsem na primalu cca 3/4 roku a pribrala jsem :-/. Bud jsem jela nejakou dobu pod bazal nebo vadi napr. moc slaniny/smetany?! Resp. jsou lepsi tuky jako olivovy olej, maslo, avokado, vejce atp.? Ted teda bohuzel pocitam, at vim, jak jsem na tom s bazalem… Diky! Martina

  • Hezký den Martino,
    v tomto ani jiném žádném článku na grasa.cz se nepíše o „všech“ tucích. Ale pokud, budete používat ty, které jsou uvedeny například v tomto článku, tak přibírání (a dodržení ostatních Paleo nebo Primal pravidel ) nehrozí.

    Možná by mohla být na vině právě ona smetana – jste si jistá, že vaše tělo snáší dobře mléčné výrobky? Jste si jistá, že jíte dostatečně kvalitní smetanu? Odkud? Jakou?

    Pozor na mléčné výrobky. Kromě toho, že opravdu velké procento lidí s nimi má problém (aniž by se to na první pohled projevovalo), tak je zásadní i kvalita a smetana ze supermarketu není rozhodně tím nejlepším.

    A slanina, vejce, maslo, avokado atd? Opět ezapomínejte na kvalitu a pokud toto splníte, tak se nemusíte bát.

    Jak jste na tom s pohybem, kolik cca sacharidů konzumujete a jak zhruba vypafá váš jídelníček?

    S pozdravem
    Michal Turna / grasa.cz

  • Martina Prouzová

    Diky Michale.
    Pravda, zdroj napr. smetany je supermarket (a jak mlecne vyrobky snasim, nevim, ale miluju je :-(). Primarne jsem brala vse dost tucne. Avokado, maslo taktez supermarket, vejce domaci.
    Jinak resim hodne pomer S/T/B, nedostanu do sebe vic nez 70-100S, bilkoviny pak dopocitavam podle vahy a zbytek tuky. Byva to hodne podobne (1:1:1). Clovek uz nevi, kde by mohla byt chyba a koketuje se vsim. Ted premyslim zkusit vecerni carb-up ci jednou za tyden…
    Porad doufam, ze problem je jen malo kalorii :-).
    Martina

  • Martino,
    spousta lidí něco miluje a dost často jim to nedělá dobře nebo třeba přímo škodí. Alkohol, fast-food nebo kokain 🙂 Takže si raději mléčné výrobky ověr, ale i tak doporučím čerpat jen z kvalitnch zdrojů.

    Máslo bych doporučil Kerrygold či Milko. Dají se sehnat v supermarketu a jsou kvalitní.

    70-100g sacharidu je poměrně hodně, pokud chcete hubnout. Na pohyb jste neodpověděla…

    Poměr 1:1:1 mi nepřijde dobrý. Ten si může dovolit většinou jen velice aktivní sportovec – jinak bych doporučil cca 1:2:3, to by mohlo fungovat daleko lépe.

    A rada na závěr – dát se do klidu, příliš to neprožívat, nestresovat se a nezkoušet furt dokola něco nového. Toto není další z mnoha diet, kdy tělo drancujeme a furt zkoušíme něco nového. Je to dlouhodobí životní styl zaměřený nejen na zdravou stravu a pohyb. Ale také na zdravou mysl 🙂

  • Martina Prouzová

    Dekuji a urcite souhlasim s dlouhodobym zivotnim stylem.
    Proto se mi nechce do Low carb, napr. 50g sacharidu uz se mi zda malo, i kdyz chapu, ze se 70 ci vys pomer 1:2:3 urcite nedam :-)).
    A zapomnela jsem – pohyb zadny.
    Diky za vsechno, zkusim tomu dat jeste dva tri tydny a uvidime.
    Martina

  • Tak pohyb zařeďte – ten je velmi důležitý 🙂

    Hodně štěstí, ať se daří lépe než dosud.

    S podzravem,
    Michal Turna