Photo 08.09.14 11 43 39Mark Sisson je jednou z největších osobností zabývající se životním stylem Paleo/Primal a také člověkem, jehož informace mě v mých začátcích dokázaly velmi pomoci. První verzi knihy jsem četl v originále a přál si, aby jednou něco takového vyšlo i v češtině a mohl si jí přečíst opravdu každý. A nyní je to tady, revoluce začíná!

 

 

Mark Sisson, kdysi špičkový sportovec, je jedním z těch, kteří léta naslouchali radám trenérů a tradičních doporučení a přehlíželi reakce svého těla. Až po sérii zranění a nepřiměřených odpovědí těla si všiml, že strava dle „zdravého rozumu“ není nic pro něj. A postupem času zjistil, že vlastně nejspíš pro nikoho z nás není úplně vhodná.

Ve svých tvrzeních se Sisson opírá o nejrůznější studie a výzkumy, jež byly provedeny autoritami ve svém oboru. To samozřejmě dodává na důvěryhodnosti informací a každý se dozví mnoho nového.

Photo 08.09.14 11 44 23

Navíc Sisson přišel se skvělým nápadem porovnávání dvou postav své doby. Jedním je Grok, jenž ztělesňuje běžného člověka před 10 tisíci lety. Druhým je Ken Korg – průměrný američan dneška. Autor popisuje běžný den strávený rodinami Grokových a Korgových a až v tuto chvíli mnohým dochází, že náš život plný falešného přepychu možná není až tak úžasný, jak jsme si mysleli.

Photo 08.09.14 11 44 36

Co myslím tím falešným přepychem? To kolem nás, co by nám mohlo (a vlastně mělo) dobře sloužit a pomáhat, nikoliv ubližovat jak po zdravotní, tak psychické stránce. Jedním z příkladů mohou být léky. Dříve lidé umírali díky tomu, že léky neměli. A dnes? Umíráme díky nadměrnému a nesprávnému užívání léků. Sám Sisson uvádí zdravotní dopady užívání příliš mnoha léků a poukazuje na kolotoč, který se jen tak nepřestane točit díky profitujícím farmaceutickým společnostem, které na chatrnosti lidského zdraví ročně vydělávají miliardy dolarů.

A co třeba automobily? Ty by nám mohly skvěle sloužit jako přeprava na delší vzdálenosti. Ale kolik máte ve svém okolí lidí, kteří si autem dojedou i do pár set metrů vzdáleného obchůdku, aby si mohli koupit slazenou limonádu či některý z dalších výrobků, které tělu vůbec nic nedají a naopak ho velmi drsně okrádají? Pohyb je pro člověka veledůležitý, ale my si ho podobnými zlepšováky neustále ubíráme a tím škodíme hlavně sami sobě. Jsme stále slabší a slabší.

Mark je však velmi rozumný, k moderním vymoženostem přistupuje pozitivně, ale zkrátka přemýšlí o míře jejich využívání. Jistě každý znáte to přísloví o dobrém sluhovi a zlém pánu 🙂

Realistického přístupu se nemusíte vůbec obávat, jelikož se autor snaží nasadit Primal životní styl na dnešní dobu a poskytne mnoho tipů a rad na to jak „hacknout“ nejen stravu, ale i životní styl a vytežit z toho maximum. Pro někoho to může být potřeba zhubnout, pro jiného zbavení se alergií, další může chtít zlepšit své výkony a poslední třeba ušetřit – i takové rady se nám dostane.

Proč a jaké používat maso, vejce, ryby, zeleninu, ovoce, kávu a nebo třeba i mnou oblíbené kokosové produkty? Jak a proč cvičit úplně jinak, než říkají běžná doporučení? Co když je několik sprintů daleko účinnějších než hodiny a hodiny joggingu? To vše a mnoho dalšího se dozvíte na více než čtyřech stech stránkách, které pro vás zpracovalo vydavatelství Blue Vision.

Kniha je velmi čtivá a Sisson v přepracovaném vydání mnohé pasáže poupravil, aby byly o něco srozumitelnější a za to mu patří kladné body. Kniha je vhodná jak pro úplné začátečníky, tak pro ostřílené borce. Já sám jsem i po třech letech našel nové informace, kterým stálo za to věnovat pozornost.

Pro ty co mají rádi papírová vydání, tak mohou samozřejmě zakoupit zde nebo ve většině knihkupectví. Pro příznivce digitálního čtení je samozřejmě také prostor a můžete nakoupit například v Google obchodě, iBook store, Wooky a nebo třeba jen zapůjčit skrze eReading. Kdo by si nebyl jist, zda se mu chce ihned do knihy investovat, tak i na toto vydavatel myslel – přečtěte si ukázku zde.

A pokud jste dočetli až sem, tak si zasloužíte na závěr malou odměnu a to v podobě soutěže o jeden výtisk, které čtenářům grasa.cz věnovalo vydavatelství Blue Vision.

 

 

Otázka je velmi jednoduchá a odpověď najednete v tomto článku hned několikrát:

Kdo je autorem knihy Primal Blueprint?

 

 

 

Ze všech soutěžících bude vybrán jeden vítěz (generátorem náhodných čísel), který obdrží knihu Primal Blueprint od Blue Vision v papírové podobě. Soutěž bude ukončena v neděli 14.9.2014 s úderem 20:00 hodin.

Už jste knihu Primal Blueprint četli? Tak neváhejte v komentářích pod článkem vyjádřit svůj názor.

 

SOUTĚŽ UKONČENA:

Vítězem sestal pan Vlastislav Dlabaja ze Zlína s číslem 45.

Děkuji všem soutěžícím, budu se na vás brzy těšit s dalšími soutěžemi.

Zaujal vás článek? Tak to se vám bude líbit i moje kniha.

Superčlověk - Najdi nejlepší verzi sebe sama
  • Viktor Dlouhý

    Knihu zrovna dočítám a líbí se mi že se nezmiňuje jen o stravě jako Jídlo na prvním místě a Život bez pšenice, ale mluví se zde i tom jak se hýbat a cvičit. Kniha je velmi poutavě napsána.

  • To je pravda Viktore. Každý z autorů přistupuje k tématu trochu jinak a Primal Blueprint je komplexnější návod pro životní styl. Zbylé dvě knihy jsou opravdu návodem spíše na styl stravování.

    Co se na knize líbilo nejvíce?

  • Václav Truksa

    Knížka přečtená..nikdy jsem nerozuměl VLDL, LDL, HDL, cholseterolu a celkově tuky jak v těle fungují. Tahle kniha mi to řekla a spojila. Konečně tomu rozumím 🙂 můžu jen a jen doporučit.

  • Václave, to jsem moc rád. Spoustě začátečníkům, a vlastně nejen jim, tato kniha dokázala pomoci s vysvětlením složitějších informací a utvrdila v tom, že to co dělají dává smysl nejen jim, ale i odborníkům z celého světa.

    Díky za komentář, Michal.

  • Guest

    A ještě jedna věc mimo mísu. Tímhle typem stravování se řídím už 6 měsíců a dělám kulturistiku, takže náročný sport. A za první 2 měsíce (IntermittentFasting) jsem nabral díky tukům a bílkovinám 2,1kg svalové hmoty a 0,7kg tuku šlo dolů. Zjistil jsem, že paleo stravou se nelze stravovat dlouhodobě, neboli ne u toho když děláte náročné sporty aerobně, tak částečně sacharidy potřebujete. Nejlépe pro mě je dodržovat pocity a třeba jednou nebo jednou za 14 dní večer to nacukrovat, aby se zlepšila regenerace a glykogen se dostal do svalové hmoty. Takže na tukách to funguje dokonale, úplně mi to změnilo pohled na stravování 🙂 Dříve jsem jel na sacharidech (i přípravu na soutěž) a nebylo to vůbec ale vůbec ideální. Díky tomu jsem zjistil, že mám intoleranci na Lepek 🙂

  • Václav Truksa

    ….

  • Kriska

    díky knize chápu, proč mi doktor vyhrožuje léky na snížení cholesterolu, přestože se už roky tukům fakt vyhýbám. Celou dobu tvrdím, že je někde háček, a ano, opravdu je v něčem jiném, než v mé „pravdomluvnosti“ ohledně toho, co jím…

  • Těch háčků je mnoho a tato kniha z nich dost odhalí. Lidé často nemohou věřit tomu, co se v podobných knihách píše, ale pak jim to vše začne do sebe zapadat 🙂