Photo 09.11.14 15 32 43Chia semínka jsou trendem posledních let, ale faktem je, že se v našem jídelníčku objevují tisíce let, kdy našim předkům sloužila jako (velmi bohatý) zdroj omega 3 mastných kyselin, bílkovin, antioxidantů a vápníku. Jsou označována za jednu ze super-potravin, tak proč si tedy z tak zdravé suroviny nedopřát dezert? 

 

 

 

Stejně jako většina receptů ze seriálu Dezert na víkend lze i ten dnešní využít také jako snídani. Díky obsaženým surovinám vás zasytí minimáně na celé dopoledne.

Z uvedeného množství doporučuji připravit dvě porce:

 

Kokosové mléko – 400 mililitrů

Chia semínka – 6 polévkových lžic

Máslo – 50 gramů

Banán – 2 kusy

Čokoláda (alespoň 85%) – 2 čtverečky

Med – 1 čajová lžička (volitelné)

 

Příprava je velmi jednoduchá a rychlá. I proto se tedy nemusíte bát vyzkoušet tento recept jako snídani, jelikož vás určitě nezdrží a pokrm se může servírovat za 10 minut včetně všech příprav.

Do menšího hrnku nalijeme plechovku kokosového mléka a necháme ohřívat na menším plameni. Ihned přidáme chia semínka a pečlivě promícháme. V tuto chvíli, dokud nehrozí připálení, si můžeme na kolečka nakrájet banány a odložit stranou. Během krájení párkrát promícháme.

Photo 09.11.14 15 27 12

Kokosové mléko začně velmi rychle pobublávat a v tuto chvíli je třeba ho hlídat a zamíchat častěji. Ve volné chvilce si můžete připravit čokoládu, máslo a případně i med.

Photo 09.11.14 15 26 57

Po cca 7-8 minutách na ohni můžeme do kaše vmíchat lžičku medu (volitelné). I tak malé množství bude stačit a chuť podtrhne. Velmi záleží na použitém mléku a banánu, protože rozdíly v chuti těchto surovin jsou obrovské – někdy je výsledná kaše velmi sladká i bez medu. Obsah hrnku nyní můžeme rozlít do dvou misek či hlubších talířu a navrch naskládat banán, čokoládu a také máslo. A máme hotovo…

Photo 09.11.14 15 31 48

Samozřejmě lze kombinace obměňovat a místo banánu a čokolády použít jiné suroviny. Zde bych se však přimlouval za nějaké sladší suroviny, protože kokosové mléko a chia semínka nejsou chuťově příliš výrazné a potřebují k sobě surovinu, jenž výslednou chuť posune o kousek dále.

Napadají vás další variace této kaše? Nebojte se podělit v komentářích.

Dobrou chuť přeje Michal.

Zaujal vás článek? Tak to se vám bude líbit i moje kniha.

Superčlověk - Najdi nejlepší verzi sebe sama
  • Michaela

    Chci se zeptat, je nutné mléko a semínka ohřívat? Nezničí se tak jejich hodnota? Já jsem dělala stejný postup bez medu za studena a výsledek byl skvělý 🙂

  • Marek

    Zdravím Michale, v publikaci „Jídlo na prvním místě“ nejsou Chia semínka nijak extra vyzdvihována co se prospěšnosti tělu týká, resp. podle všeho obsahují velmi malé množství omega-3 mastných kyselin (ve formě ALA) ale také značené množství omega-6 mastných kyselin a PUFA. Co se týká poměru tak hovoří spíše proti Chia semínkům nikoliv pro. Vím že „Whole-Paleo“ je v některých otázkách dost radikální, ale zajímal by mne Váš názor. Díky za reakci!

  • Hezký den Marku,
    přesně jak říkáte, tak program Whole30 je velmi přísný a na některé potraviny nahlíží velmi nekompromisně. Pravdou je, že poměr mastných kyselin není úplně ideální, ale pro občasnou konzumaci jsou chia semínka stále vhodná. Asi bych je do sebe nehrnul každý den, ale při rozumné konzumaci mají v jídelníčku jistě prostor 🙂

    Takže žádný stres a dobrou chuť 🙂

  • Ahoj, díky za tip – za studena jsem ještě nezkoušel.

    Ohříváním se nutriční hodnoty nevytratí, takže teď už je na každém, kdo si zkusí teplou kaši a kdo se osvěží studenou variantou 🙂

  • Marek

    Posoudím své osobní pro a proti a popř. vyzkouším včetně receptu!

    Díky a také dobrou chuť! 🙂