Photo 02.12.14 14 01 26Poslední rok byl pro vnímání Paleo diety v Česku přelomový a mohlo by se zdát, že náš národ je dokonale informovaný a více již není potřeba. Byly vydány skvělé knihy, které jsou zaměřeny primárně na teorii a skoro jsem až přehlédl, že na trhu chybí vtipná, krásná a recepty nabytá kuchařka. S příchodem Dobře živeni, od Melissy Joulwan se vše mění.

 

 

Dobře živeni není první čístě Paleo kuchařka v českém vydání. Ale je první, která stojí za to. Ty předchozí mají totiž společné rysy – jsou nudné a ošklivé. To je u kuchařky velmi špatné a často nás od vaření či vůbec koupě titulu odradí.

Pokud mám vařit z kuchařky, tak potřebuji inspiraci, z níž budu doslova unešen. Potřebuji vědět, že výsledný pokrm bude sexy a chutný. Přesně takových je Dobře živeni plná.

 

 

Stručně a jasně

Melissa se přátelí s Hartwigovými, autory Jídlo na první místě, a dobře ví, že teorie v jejich knize bylo dost. Pár stran o naprostých základech si neodpustila a nakonec jsem za to velmi rád, protože je vidět, že to nejdůležitější lze shrnout jen na několika stranách. Paleo není žádná složitá věda.

Seznamy povolených a zakázaných jídel, krátké seznámení s autorkou a knihou, pár slov k surovinám a kuchyňským potřebám. To vše na prvních deseti stranách. Kouzelné.

Photo 02.12.14 14 02 32

 

Photo 02.12.14 14 02 48

Dalších deset stránek je věnováno velmi důležité kapitole – Paleo kuchyně. Vše je mnohem snadnější, když je vaše domácnost dokonale připravená na vaření. Nejedná se jen o vařečky, misky, lis na česnek, nůžky a hrnce. Je to samozřejmě i o (sakra důležitých) maličkostech, jako je například koření. Jeho seznam sice není nijak dlouhý, ale autorka na něj klade opravdu velký důraz. Díky obměnám koření lze z původního pokrmu vykouzlit třeba i zcela odlišnou variantu na další den.

Photo 02.12.14 14 03 26A samozřejmě nesmíme zapomenout na plánování. Mnohé by mohl odradit fakt, že Paleo dieta vychází z kvalitních surovin, tedy často i domácí přípravy. Při správném plánování se však nemusíte bát každodenního stání u plotny. I v kuchyni můžete být efektivní a vařit chytře tak, abyste dokázali při jednom vaření připravit jídlo třeba i na celý týden. To zní skvěle, že?

 

 

Stavební kameny

Pomalu se přesouváme k receptům a najednou zjistíte (tedy pokud jste nevěděli), že i Paleo kuchyně má určité stavební kameny, které jsou základem mnoha pokrmů. Grilovaná stehna, restované mleté a další.

Ty se pak dají použít naskrz celým týdnem v mnoha a mnoha variacích. A v podobném duchu to pokračuje stále a dokola. Jednoduchost skloubená s kulinářským zážitkem.

Photo 02.12.14 14 04 12

 

 

Pesto, majonéza, dipy, omáčky.

Toto všechno miluji a bezesporu některé pokrmy jsou bez nich poloviční. Melissa to ví a naučí vás to tak, abyste už nikdy nemuseli hledat podobné výrobky v regálech obchodu.

Photo 02.12.14 14 05 26

 

 

Maso na tisíc způsobů.

V kapitole „bílkoviny“ se píše hlavně o masu. Všechny druhy masa, různé způsoby přípravy, ale všechny vypadají krásně. Třešničkou na dortu může být nekonečná paleta variací, jenž se nabízí u každého pokrmu. Změna koření či pár ingrediencí = zcela odlišný pokrm.

Skotská vejce, Pečínka po čínsku, České karbanátky, Waldorfský tuňákový salát – to je jen začátek.

 

 

Rajče a okurka jsou out.

Možná znáte ty pohledy, když někomu vyprávíte, co že to vlastně jíte. Protože jistě zmíníte, že máte často maso se zeleninou. Každému se v tu chvíli vybaví rajče na měsíčky, okurka na kolečka. Ti s bujnou fantazií si ještě představí papriku. Nuda.

Jenže ono to jde vážně jinak. Třeba moje oblíbená Květáková rýže, Mrkvové hranolky a Cuketové nudle jsou doplněny recepty jako Krémová pikantní kapusta a nebo Sametová máslová dýně či Květák s chutí kakaa. V tuto chvíli musí být zvědaví i ti největší odpůrci.

Photo 02.12.14 14 06 53

 

 

 

Ovoce jako dezert

V této kapitole jsem čekal možná o trochu více. Zaprvé obsahuje pouhé 4 recepty (+ obměny) a navíc nepůsobí tak lákavě, jako recepty ve zbytku kuchařky.

Photo 02.12.14 14 07 47

Ano, chápu, že dle zásad Whole30 se nehodí napodobovat složité dezerty, ale i tak si z použitých surovin dokáži představit mnohem větší divočinu.

 

 

Hledej na správných místech

Rozcestník zdrojů je vítaným pomocníkem nejen pro nákup, ale i získávání informací.

Samozřejmě zde najdeme řeznictví a obchody jako The Real Meat Society a nebo populární Sklizeno, ze kterého dokážete poskládat snad veškeré ingredience. Nechybí ani asijské tržiště Sapa či odkaz na farmářské trhy.

Mezi odkazy k literatuře najdete skvělé Jídlo na prvním místě, Primal Blueprint, The Paleo Solution od R. Wolfa či The Paleo diet od L. Cordaina.

Pokud byste neměli chuť se poustět do celých knih, tak vězte, že i seznam blogů k prostudování stojí za to – např. mmetla.wordpress.com (nyní paleo-doupe.cz), veseleboruvky.cz a nechybí ani grasa.cz 🙂

 

Celkové hodnocení – 9/10

Kniha je úžasně zpracovaná a vypadá přesně tak, jak bych od kuchařky očekával. U podobných děl sázím hlavně na atraktivitu a jednoduchost, jenž nás provází od první do poslední stránky. Všechny recepty jsou úžasné a jediné slabší místo opravdu vidím jen v poslední kapitole.

Dále vidím nedostatek v sekci „poznámky“, která se chová u receptů dost nejednotně. U jednoho receptu je prostor na poznámky obrovský, byť se jedná o velmi jednoduchý porkm. U dalšího, který je třeba i složítější a poznámku bych si rád udělal, okénko úplně chybí. To je velká škoda a čtenáře to zbytečně mate. Buď bych místo pro poznámky dal ke každému receptu a nebo do bloku na závěr knih. Zde však bohužel nefunguje ani jedno. Škoda.

Překlad je vcelku povedený, ale i zde jsem zaznamenal několik bodů, kde by stálo za to přeložený výraz ověřit či přehodnotit, zda se vůbec o překlad pokoušet.

Například Coconut aminos je v českém vydání přeloženo jako Kokosový nektar. Pokud se kniha dostane do rukou neznalého, tak si na receptu Maki („sushi rolka“) příliš nepochutná, protože namísto, aby použil Coconut aminos (chuťově nahrazuje sójovou omáčku), tak si pokrm namočí v kokosovém nektaru, což je sladidlo – zcela jiná surovina! Například v tomto receptu chybný překlad může napáchat pořádné škody.

Photo 02.12.14 14 06 23

Jinak s čistým svědomím mohu přiznat, že se jedná o nejlepší Paleo kuchařku v českém vydání. Nedávno jsem tu vyzdvihoval (ne úplně Paleo) kuchařku Doktor šéfkuchař, jejíž autorem je Dale Pinnock, ale musím říci, že Dobře živeni je mi mnohem blíže. Zpracování je hezčí a použité suroviny opravdu splňují mé požadavky.

Doporučuji jak pro úplné začátečníky, tak pro ostřílené veterány. Navíc nyní, v době Vánoc, jí budete moci nadělit komukoliv z blízkých a ukázat tak, že se nejedná jen o nějaký podivuhodný způsob stravování, ale o světově populární a chutnou kuchyni. (+ 20 dalších tipů na Paleo/Primal Vánoční dárky)

Vydalo v roce 2014 Jan Melvil Publishing – v dostání v papírové i digitální podobě – koupit zde

.

Na úplný závěr přikládám několik fotografií z osobního setkání s Melissou Joulwan během pražské autogramiády (+ další fotky zde).

Kniha s věnováním od samotné autorky

Photo 02.12.14 14 01 04

 

Vždy usměvavá Melissa Joulwan

Snímek obrazovky 2014-12-02 v 14.51.53

Kromě Melissy se na autogramiádě objevili i další Paleo bloggeři – Anička Jermářová a Mirek „Metla“ Matoušek

Snímek obrazovky 2014-12-02 v 14.52.15

Zaujal vás článek? Tak to se vám bude líbit i moje kniha.

Superčlověk - Najdi nejlepší verzi sebe sama
  • Jonatan Pozoun

    Čavec. Já strašně dobře vařím. Docela často se inspiruji
    ohledně vaření na https://napadov.cz/kategorie/recepty/.
    Jsou tu docela zajímavé recepty. Samozřejmě ale využívám v kuchyni i svou
    fantazii. A co vy, jak jste na tom s vařením?