IMG_9509Kvalitní literatury na téma Paleo/Primal u nás v poslední době pěkně přibývá a  nejinak tomu je v posledních dnech, kdy byla vydána druhá kniha otce Primal směru – Marka Sissona. Rozhodně se neubrání srovnání s jeho knihou Primal Blueprint ani s hitem manželů Hartwigových – Jídlo na prvním místě

 

 

 

Balíček byl podezřele lehký, ikdyž v něm dřímala ještě jedna kniha, a to Proč tloustneme od Garry Taubese. Pravdou je, že obě knihy jsou příjemně lehké a kompaktních rozměrů, což je velké plus.

IMG_9445

Nemám totiž příliš rád robustní knihy. Zvlášť, když se někdy jedná jen o umělé natahování délky textu a neustálé omýlání dokola. Na dvou stech stránkách najdete informace rozdělené do čtyř větších bloků – Úvod, Základní principy, Typy jednání a 21 denní transformační výzva. Pojdmě si tedy každý z nich rozebrat. Rejstřík zabírá jen posledních pár stran a není potřeba se jim více zaobírat.

IMG_9502

 

Úvod

První patnáct stran se nese v duchi seznamování. Nejenže Mark představí sebe, ale také svůj program tří týdenní výzvy, která za ideálních podmínek povede ke změně trvalé. Pěkně shrnuje, co nás v knize čeká a nemine, jmenuje mnoho benefitů spojených s dodržováním životosprávy. A v neposlední řadě se dočkáme i trochy motivace a vyzvě k aplikaci nových znalostí do života, protože přeci kdo jiný by měl rozhodovat o našich životech, když ne my sami?

 

Základní principy

Na dalších šedesáti stránkách Mark provádí 8 principy, které tvoří kostru programu. Vlastně kostru jeho života a domnívá se, že by měly být kostrou i těch našich. Všechny tyto body jsou jistě potřeba k dokonalému pochopení celé teorie a opravdu se mi libí, že autor nás zbytečně nezahlcuje a důkladně vybírá ty nejdůležitější informace.

V kapitolách se rozebírá např. spalování tuku, místo obilovin v naší dietě, nasycené tuky a cholesterol, dopad cvičení na výslednou podobu těla a nebo také vliv krátkodobého a intenzivního tréninku na kondici.

IMG_9503

Moc se mi líbí, že se klade důraz na vyvracení mýtů a opravdu citlivě Mark vysvětluje, jak to doopravdy je. Jedním z nich je například, že lednička zkrátka nelze přecvičit a že hodiny a hodiny cvičením nebudou mít zdaleka takový vliv na podobu vašeho těla, jako dlouhodobě kvalitní strava. Podobných případů je napříč knihou mnoho a krásně ukazuje Markovu obyčejnost a lidskost – je to člověk stejně jako my ostatní, jen našel způsob, který moc pěkně funguje a předává ho dál.

Zkušeným se toto opakování bude hodit, ale to nejlepší přichází pro začínající – text je, podobně jako celý program, ohromně jednoduchý a nečekají na nás zbytečné kličky, kudrlinky a nudné pasáže omýlející to stejné stále dokola. Opravdu se mi ta svižnost a přímočarost libí a zde rozhodně předčila původní knihu, kde se Mark v některých místech zbytečně moc rozepisoval a text natahoval. Zhruba deset stran textu na jednu kapitolu je tak akorát, navíc na jejím úplném konci najdeme opakování, které má povětšinou kolem pěti bodů, kde se na půl stránce Mark pokouší shrnout to úplně nejdůležitější z dané kapitoly. Nechybí různé grafy, fotky a znázornění, které mnohdy napomohou v chápání textu.

V této části knihy se dozvídáte mnohé o fungování lidského těla. Jak reaguje, co potřebuje a co byste mu měli dát. Zatím to ještě není tolik o vaší hlavě, to až v dalším bloku. 🙂

 

Typy jednání

Už z názvu je patrné, že zde to bude hlavně o vás a o vašich nových návycích a schopnostech jednat a reagovat. Příprava na očistu, vyřazení potravin standardní (americké) diety, Primal nakupování a vaření, schopnost vybírat „to nejlepší“, pohyb v životě a také celkové zpomalení hektického života – to jsou fronty, na nichž mají mnozí z nás velké rezervy a měli bychom se na ně zaměřit.

IMG_9506

Sám autor několikrát zmíní, že si možná budete (stejně jako on) někdy připadat jako cvok, ale jde pouze o prolomení ledů a zvyk, než si některé nové prvky vžijete. Celkově však jeho vystupování hodnotím velmi kladně a cítím jisté naladení na stejnou vlnu. Snaha o zjednodušování a hledání klidu je mi sympatické a dlouhodobě pozoruji i tento trend u sebe. Nejsme roboti, ale lidé, kteří jsou přirozeně naprogramovaní zcela jinak než žádá dnešní doba. Nesnažte se v životě stíhat úplně všechno, ale zaměřte se jen na to, co je pro vás opravdu důležité a dává vám smysl.

Text plný fotografií by snad mohl po všech těch baleních Skittles, donutech nebo hranolků někomu navodit chutě, ale pak přichází opravdové gastro-porno v podobě několika Primal receptů a návodů, jak se stravovat mimo domov a užít si i tak skvělé jídlo se skvělým přínosem pro tělo.

IMG_9505

Nechybí ani výzva k vybírání toho nejlepšího dle možností a popis, kde a jak shánět potraviny takové, které budou pro tělo tím nejlepším. Autor je často velmi konkrétní, takže zmiňuje přímo jména jednotlivých obchodů či farmářů, což je pro čtenáře (v USA) skvělé a přesně ukazuje kam jít a co koupit, aby v začátcích nedocházelo ke zbytečným chybám.

Samozřejmě se ukazuje, že i pohyb je vlastně hračka a Mark popisuje a doplňuje obrázky nejrůznější cvičení a vždy přidává možnost volby obtížnosti a dodává, že pohyb je úplně pro každého, jen musíme chtít. Taková chůze a nebo další primitivní formy pohybu jsou dle autora velmi silnou zbraní, ale zároveň nabádá, abyste si jednou za čas dali all-out trénink, kdy ze sebe vydáte naprosto vše.

IMG_9507

 

21 denní transformační výzva

Tyto tři týdny mají ukotvit nový životní styl a ukázat, že toto je ta správná cesta pro dlouhodobě spokojené žití. Souhlasím, protože vše dříve popsané dává smysl a nejedná se o nic náročného. Ale abych byl upřímný, tak výzva samotná mi přijde naopak velmi komplikovaná. 21 dnů, den po dni, dostáváte různé nápovědy (spíše úkoly), co v daný den dělat, na co se zaměřit a kam se posunout. Výzva je dle mě protikladem celé teorie a opravdu jednoduchost a přímočarost jdou najednou stranou. Uvítal bych větší volnost, protože žít tři týdny život někoho jiného by mě příliš nebavilo.

Dovolím si 21 denní výzvu porovnat s Whole 30 (program z knihy Jídlo na prvním místě), což je měsíční výzva s přísnějšími pravidly, zato však jsou přesně stanovena a celou výzvu si pak na základě znalostí prožijete sami. To se mi líbí – ukázat směr a nechat se o sebe postarat. Sisson vás naopak povede za ruku a ještě vás každý den bude nabádat k činnostem, které nemusí být vždy z vašeho šálku kávy.

IMG_9508

Výzva je dle mě nejslabší částí knihy, ale to musí posoudit každý čtenář sám a někomu se naopak může Sissonova péče líbit a bude se tak cítit jistější. A díky tomu možná složitý přechod zvládne lépe…

 

Hodnocení

Kniha je skvělá. Opravdu mě nadchla a i díky skvělé práci Blue vision se Sissonova tvorba na našem trhu zvedá. Vydavatel totiž přispěl vylepšeným překladem oproti první knize, kdy to občas dost skřípalo, teď už je to o mnoho lepší. Cit pro používaný jazyk je v překladu znatelně lepší, ale i tak se párkrát za knihu pousmějete nad překladem nebo neohrabaným vyjádřením 🙂

Kromě kupy informací dostanete v malém balení také hezké grafické zpracování a pěkně upravený text s dobře čitelným fontem a také fajn velikostí textu, která se dobře čte a není konečně jako pro slepce 🙂 Tu a tam se objeví krátký citát, který podtrhne důležitost textu a umocní atmosféru celké knihy.

Za 269 korun pořídíte papírové vydání a nebo tešně pod dvě stovky verzi digitální (iBookstore, Google Play, Wooky atd.). Mnohokrát děkuji vydavatelství Blue Vision za zaslání knihy k recenzci!

Za cenu oběda je hodnota informací přímo ohromující, na dvou stech stranách zkrátka získáte vše potřebné, abyste odstartovali zcela novou kapitolu života. 

 

 

Zaujal vás článek? Tak to se vám bude líbit i moje kniha.

Superčlověk - Najdi nejlepší verzi sebe sama