Snímek obrazovky 2015-08-07 v 21.05.37V dnešním příspěvku bych se rád vyjádřil k nedávným událostem na české farmářské scéně, které nahněvaly nejednoho strávníka, jenž se kromě svého zdraví snaží koupí farmářských výrobků podpořit i lokální chovatele/pěstitele. A co za to dostane? Kopu lží.

 

 

 

Zprvu jsem informace jen nasával a v tichosti si o celém problému přemýšlel. Pak však přišlo pár dotazů od čtenářů s tím, zda o tom celém nevím více a co si o tom myslím, tak jsem se rozhodl se s vámi podělit o můj názor.

Vše to začalo, když mi kamarád poslal odkaz s tímto příspěvkem, kde byla sympatická značka Ježkův statek nařknuta z mlžení okolo své výroby. Pár lidí se chytlo a začali se pídit po tom, kdo, kde, jak, z čeho vyrábí produkty, které se následně prodávají pod značkou prezentujíc se jako farma, kde vše funguje opravdu jako v pohádce a dodává do našich bříšek jen to nejčistší z přírody. Pak se však ukázalo, že realita je docela odlišná.

Snímek obrazovky 2015-08-07 v 21.08.37

Dále se začalo propírat Sklizeno a jeho praktiky. Jsou všechny jeho produkty hodné umístění v farmářském obchodě, který své zákazníky láká na vysokou kvalitu, lokální produkci z farem či malovýroby? A co to vodňanské kuře, vejce z velkochovu a další výrobky, jenž se dají sehnat dnes téměř v každém supermaketu s výrazně nižší cenou? – více v tomto článku (ten si opravdu přečtěte)

Metla z paleo-doupe.cz upozornil na podobné způsoby i u krocan.cz, kde postupně kvalitní či nebo dokonce své výrobky nahradili výrobky z velkoprodukce či jiných méně kvalitních zdrojů. To vše samozřejmě bez jakékoliv snahy informovat zákazníka.

Snímek obrazovky 2015-08-07 v 21.10.22

Často se farmy odvolávají na velký zájem o jejich výrobky a tím pádem i nutnost alespoň část své produkce přesunout pod jinou střechu. Samozřemě každému takovému výrobci růst přeji, ale všechno má své meze. Rád si za kvalitu připlatím a snahu podpořím, ale na oplátku kromě vysoké kvality požaduji i férové jednání, které je pro mě zcela zásadní. Velké oči českých farmářů však často nutí sklouznout ke kompromisu, který se samozřejmě zákazníkovi nelíbí. Svěření produkce velkovýrobci jistě farmáři pomůže v objemu produkce, ale zároveň může vyvolat několik otázek:

 

Opravdu chceme, aby farmář vydával v co největších objemech?

Dokáže zachovat kvalitu produktů, když nemá tak dobrou kontrolu nad výrobou?

Za co nyní připlácím, když výrobu nakonec obstarává velkovýrobce?

Jakou roli má nyní v postupu farmář, opravdu je to stále jeho výrobek?

Koho nyní podporuji více – farmáře nebo výrobní kolos?

 

Samozřejmě, že si nikdy nemůžeme být stoprocentně jistí, z jakého zdroje a v jakých podmínkách se produkt opravdu vyrobil, ale myslím, že transparentnost je právě v tomto odvětví zásadní. Zákazník chce vědět o farmě všechno – kdo za ní stojí, jak vypadá, koho zaměstnává, jak tam se surovinou zacházejí a mnoho dalšÍho. Například ve světě kávy je toto zcela běžné. To tomu všemu přidává na kouzlu, lidé chtějí platit za příběh a stát se často i jeho součástí.

Poslední roky Česko přímo vzkvétá nejen na poli podniků jako jsou restaurace a kavárny, ale i v samotných regálech obchodů, kde se dá pořídit opravdu kvalitní zboží, za čímž je opravdu dlouhá cesta, kdy trvalo mnoho let vybudovat důvěru ve farmářské výrobky a malovýrobce, kterým porevoluční rozmach v podobě všudypřítomných marketů a cenové války vůbec neprospěl a mnoho zemědělců a farmářů připravil o živobytí.

Toto je jistě velká kaňka a někteří výrobci či prodejci za to dost možná zaplatí poklesem zájmu. Byla by však škoda, kdyby to odnesli ti, kteří to dělají dobře a s láskou. Vyčůranost se mezi lidmi jen tak nevytratí a vždycky tu bude někdo, kdo bude mlžit o kvalitě produktu či služby a snažit se vydělat na úkor ostatních. Snažme se získávat informace, neustále prověřovat a donutit výrobce být maximálně transparetní.

Teď je jen na nás, komu otevřeme naši peněženku.

 

 

 

aktualizováno: nyní jsem objevil vyjádření samotného pana Kukly, zakladatele Sklizeno. Uvádí mnoho nejasností na pravou míru, ale také vidíte tu mlhu kolem?

„Bohužel jsme si ale neuvědomili,…“

„A aby bylo ještě hůř, měli jsme na webu neaktualizovaný medialonek Ježkova statku.“

„To, co nám přišlo samozřejmé, bylo totiž bohužel nepříjemným překvapením pro naše zákazníky.“

„Ten ale spadl do konkurzu a změnil majitele (přešel na věřitele) v průběhu toho, co jsme ho nabízeli, což jsme si neověřovali.“

„Bohužel tady selhala naše komunikace, kterou jsme často opírali o zajímavé příběhy drobnějších dodavatelů…“

„Uvědomujeme si, že návštěvníci webu mohli kvůli chybnému umístění pásu fotografií pod informaci o našem podílu v Agrodružstvu Miroslav získat mylný dojem, že jde o reálné fotografie z tohoto družstva.“

Chyby v komunikaci, které však vedou vždy jen ku prospěchu obchodníka? Špatné umístění fotografií, neuvědomili jsme si, neověřovali jsme? Ale notak, vždyť my vám platíme za to, abyste ověřovali, abyste neklamali nereálnými fotografiemi jako supermarkety, za to abyste si uvědomovali a také za to abyste aktualizovali…

Nějak mi to celé nesedí a Kukla sám přiznává mnoho chyb, které ve výsledku nejsou jen chybami, ale lhaním a okrádáním zákazníka.

Zaujal vás článek? Tak to se vám bude líbit i moje kniha.

Superčlověk - Najdi nejlepší verzi sebe sama
  • evapavlikova

    Je to tak, mlha v komunikaci Sklizena je podle me zasadni. Lepe by bylo razne rict, udelali jsme chybu, nyni proverime vsechny dodavatele a uz se to nestane. Misto toho definovat, co je farmarsky?

  • Přesně tak. Svým chováním dělají blbce nejen ze zákazníků, ale hlavně ze sebe.

  • Díky za článek, čtu sice pozdě, ale aspoň že to vim!

  • Martine,
    ikdyž na tuto konkrétní kauzu je už sice asi trochu pozdě, tak si myslím, že i do budoucna se budou informace hodit. Spoustě lidem tento článek už otevřel oči a více při nákupech přemýšlí a nevěří každému nápisu.

    S přáním pěkného dne,
    Michal Turna / grasa.cz