Snímek obrazovky 2016-04-17 v 17.14.21Zeptáte-li se kohokoliv ze svých přátel na nejdůležitější jídlo dne, tak povětšinou odpověď dostanete bez jakékoliv diskuze. Snídaně. Obecně je považována za pokrm, jenž nastartuje tělo do náročného dne a bez něhož nelze žít. Pokud se ráno ihned nenajíte, ideálně spousty sacharidů, tak budete slabí, neschopní přemýšlet a také podráždění. Nebo je to jinak? Jako vždy. Ano!

 

Dlouhé vysedávání u prvního jídla dne, fenomén snídaně do postele, lajky u krásně naaranžované snídaně a hojné využívání #breakfastlover. Snídaně není považována za nejdůležitější jídlo dne jen z nutričního hlediska, ale i z toho společenského. Business snídaně, setkání s přáteli před prací a nebo palačinky vyskládané do tvaru srdce v podání zamilovaných párů. Co na to ale naše tělo?

Přesvědčení o prospěšnosti snídaně je jednou z největších brzd v dosahování našich cílů. Click To Tweet Vede totiž k jakémusi zackylení, z jehož spárů se dostává zbytečně pomalu a komplikovaně. Jsem připraven na podrážděné reakce, ať vám nesahám na snídani. Vím, že je to tabu. Ale stejně… Pojďme se podívat na 5 důvodů, proč je vynechání snídaně super nápadem.

 

1. Je to praktické

Rád dělám věci prakticky. Nerad plýtvám časem, penězi, energií. Pro přípravu snídaně bezesporu budete potřebovat všechny tři zmíněné cennosti. Ušetřit 10 nebo 20 minut každé ráno může být pro někoho zásadní – rána jsou pro mnohé z nás náročná a za každou minutu v posteli navíc bychom platili zlatem. Naspořených 30 nebo 50 korun každé ráno, to je sen mnoha jedinců. Spoření peněz je denodenně probírané téma a zde si můžete hodně pomoci. Povím vám, že od té doby co nesnídám, jsou má rána daleko přímočařejší a jsem schopen daleko dříve začít pracovat či plnit své povinnosti. Nemusím čekat, až se pokrm dovaří, uklízet po sobě a ani sedět nad jídlem, které mi po dlouhodobějším pozorování prostě nesedí.

 

2. Ušetříte peníze

Už jsem to nakousnul v prvním bodu, nyní bych rád myšlenku dokončil. Opravdu mi peníze investované do snidaně přijsou jako (napůl) vyhozené. Po dlouhém pozorování jsem usoudil, že ať snídám či nikoliv, tak mám zhruba stejně energie, hlad na oběd přichází ve velmi podobnou dobu a ve zbytku dne toho sním bez jen o něco málo více ve dnech bez snídaně, než když mám den, kde je snídaně navíc. Troufám si říci, že minimálně polovina nebo možná tři čtvrtiny peněz investovaných do snídaně přijdou vniveč. A pak taky ten čas a energie…

 

3. Budete efektivněji spalovat tuk

Nastartování metabolismu vydatnou snídaní a posléze lepší spalování tuku je již dávno překonaný mýtus. Je to však třeba neustále opakovat, zatím toto bere v potaz jen malá část populace. Není to prvně, kdy se lékaři mýlili či se časem začaly výsledky studií interpretovat poněkud zavádějícím jazykem. Mnoho mých čtenářů, klientů či lidí z komunity si tento způsob pochvaluje a často dosahují výsledků, kterých se jim dlouhodobě nedařilo dosáhnout. Samozřejmě v domnění, že zařazení snídaně je pro jejich hubnutí dobrým krokem. Po jejím vyškrnutí z jídelníčku se však ukázal opak.

Pokud by vás zajímalo více o vynechání snídaně (a také trocha té vědy), tak do toho.

 

4. Má vliv na délku života a jeho kvalitu

Věda už nějakou dobu přináší poznatky o půstech a vědomém hladovění ve spojitosti s pozitivním dopadem na naše bytí. Jednou z nejsnažších cest, jak se postít, je vynechání snídaně, kdy se konzumace kalorií oddáli zpravidla o další 4-5 hodin oproti modelu se snídaní.

Prevence proti srdečním onemocněním, ochrana před Alzheimerovou chorobou, zánětům v těle, rakovinou a mnoha dalším onemocněním, která dnes považujeme za běžná. Věda zde.

 

5. Naučíte se rozeznávat hlad od chuti

Jíst každé tři hodiny a panika z hladu. To je dnes běžný stav, pokud se snažíme hubnout. Jenže toto se ukazuje jako nevhodné. Trávící systém je v neustálém zápřahu skrze celý den, lidské tělo na toto není stavěné. Možnosti, které dnes máme, nám přímo nahrávají k tomu, abychom o hladu a jídle obecně příliš nepřemýšleli. Mnoho z nás ani hlad nezná. Jen chuť. Zvyk jíst. Nutkání v každé volné chvíli něco zobnout či zakrojit.

Hlad nastává nejdříve po několika hodinách bez konzumace kalorií. Ne po dvou, ani po třech. Systém snídaně-svačina-oběd-svačina-večeře nám oznamuje, kdy že to vlastně máme hlad. Nesmysl. Click To Tweet Hlad by nám mělo signalizovat naše tělo, které ví, co je pro nás nejlepší. Nikoliv novinka, kterou bezesporu systém pěti jídel je. Vždyť se takto stravuje člověk jen několik desítek let. A jak to dopadlo…

 

 

Ok. Než mě začnete kamenovat. Neříkám, že tento model musí fungovat 100% pro každého jedince. Berte následující body jako mou osobní zkušenost, která mi funguje excelentně a nedám na ni dopustit. Samozřejmě tělo ženy, těhotné ženy, nemocného jedince atp. může mít jiné nároky a může mu dělat lépe „běžný“ režim.

První několik dnů či týdnů může být nový režim velký skok do neznáma a systém bude třeba si osahat. Ale není se čemu divit, vždyť jste dosud jedli podle hodinek, které ručičkou ukazovali bez diskuze i na snídani. Pokud se snídaně nechcete ze dne na den vzdát, tak zkuste nejdříve snídani posouvat směrem k obědu. Myslím, že vám brzy snídaně splyne s obědem a zvyknete si také na tento způsob stravování.

Máte svou zkušenost s vynecháním snídaně? Jdete do toho? Dotazy? Komentujte níže.

 

 

Zaujal vás článek? Tak to se vám bude líbit i moje kniha.

Superčlověk - Najdi nejlepší verzi sebe sama
  • Dominika

    Ahoj, chtěla bych se zeptat. Dříve, když jsem ještě obvykle k snídani jedla rohlíky a cereálie, jsem měla ve zvyku vynechat snídani, ale jak to pak dopadlo 😀 ale po whole30 jsem si tak nějak zvykla mít snídani do hodiny od vstávání a nevadí mi to, je to spíš taková součást mého ranního rituálu (asi spíš tak tím, že jsem v situaci, kdy si můžu dovolit v klidu ráno vstát a mít hodinu a půl na to, než vyjdu z domu) a nedělá mi i problém jít sem tam bez snídaně, když mě potkají dny, kdy potřebuji být delší dobu v posteli. Ale chtěla jsem se zeptat, jak je to s tím půstem pro ženy? Nedělá mi totiž problém mít tento půst obvykle tak 12 hodin, i když snídám.. Jen prostě většinou nejím už tak 6 hodin před tím než jdu spát, chodím spát totiž relativně pozdě a tak nějak jím jen „se světlem“, takže nechodím spát hladová a ani se vlastně hladová pak nevzbudím, ale na tu snídani mi to pak vyjde s přestávkou mezi jídly 12 – 14 hodin. Myslíš, že je to tak v pořádku pro tělo, v tuhle chvíli pro mě ještě i hubnutí, a nebo je fakt lepší jíst kratší čas před spaním a jíst až 4 – 5 hodin po probuzení?
    Díky moc za radu 🙂

  • Jakub Matějka

    Ahoj, IF zkouším (v podobě hladovění od osmi večer do poledne druhého dne) už přes měsíc a jsem maximálně spokojenej. Zajímal by mě ale tvůj názor na pití kávy. Mně osobně pití nedochucené kávy i černého nebo bylinkového čaje přijde v pořádku, ale Stephen Reed v knize The Lean Fast Diet dokonce píše, že během hladovění lze pít i kávu s mlékem. To se mi ale už úplně nezdá. A vzhledem k tomu že v Superčlověkovi píšeš, že jíš většinou jen jednou denně, tak mě napadla otázka kdy teda vlastně piješ neprůstřelnou kávu. Tj. jestli bys ji zařadil do doby hladovění, nebo ne. Díky

  • Ahoj,
    jsem rád, že ti půsty vyhovují, jen tak dál 🙂

    Osobně pití mléka neschvaluji vůbec. Pro příliš mnoho lidí je mléko rizikovou potravinou, která nedělá tělu dobře.

    Svůj stravovací rozvrh v poslední době přesouvám spíše ke dvěma jídlům a když piju neprůstřelnou kávu, tak buď v rámci prvního jídla (oběd) a nebo po něm. K snídani si ho osobně nedávám.

    Osobně se v době hladovění snažím vyhnout příjmu kalorií.

    S pozdravem,
    Michal Turna / grasa.cz

  • Ahoj,
    klíčové je přerušení dodávky kalorií (půst). To, jestli je půst prováděn 12 hodin od brzké večeře do snídaně nebo od pozdní večeře do oběda, je prakticky jedno. Jen jsem v článku vycházel z modelu, který vyhovuje více lidem (= jíst hlavně odpoledne a večer).

    Pokud ti tvůj model vyhovuje, tak v něm určitě pokračuj. Jak jsem řekl, důležité je, že tam někde ten výpadek příjmu potravy je 🙂 A kdyby ti to příliš nefungovalo, tak se můžeš inspirovat mým modelem.

    S pozdravem,
    Michal Turna / grasa.cz

  • Karel

    Zdravím Michale,
    jsem na paleu, jim 3x denně. Je pravda, že občas po ránu ani hlad nemám. Ale cvičim, potřebuju nabrat svlovou hmotu a v několika článcich jsem se dočetl, že je dobré jíst v tomto připadě 6-8x denně. Myslíte, že vynechání snídaně je vhodné při nabíráni svalové hmoty? Děkuji

  • Ahoj Karle,
    jíst 6-8x denně není příliš dobrý nápad. Pokud ti jde primárně o stavbu svalové hmoty, tak snídani můžeš ponechat, ale opravdu bych to nehnal na více než 3 jídla denně. A pokud někdy po ránu nemáš hlad, tak snídani přeskoč – je to signál od těla samotného.

    Znám mnoho lidí, kteří však úspěšně budují svaly i na dvou (pořádných – jak objemem, tak nutričně) jídlech denně.

    S pozdravem,
    Michal Turna / grasa.cz

  • Nadežda Konstantinovna

    Nesnídám už od puberty. V dětství se mě k tomu rodiče snažili vést, avšak neúspěšně a jsem ráda, že to dopadlo, jak to dopadlo. Už v těch dobách jsem po ránu trpěla nechutenstvím (vždycky říkám, že já jsem sice už vzhůru, ale můj žaludek ještě spinká) a mám to tak dodnes. Takže vlastně nějakých 15 let dodržuji IF a donedávna jsem o tom ani nevěděla. Nedávno jsem k tomu najela na paleo/primal a to postění se ještě ulehčilo, jelikož mi stačí najíst se jen cca ve 12 a pak treba v 19 a nemám do dalšího dne oběda hlad ( předtím jsem si musela někdy dávat druhou večeři třeba kolem 22. hodiny). Za mě jednoznačně naprostý souhlas s článkem!

  • Díky za komentář. Jsem rád, že nás je tolik, kdo si půsty pochvaluje 😉

  • Pingback: Batátové tousty s guacamole a mandlovým máslem – grasa.cz()