screenshot-2016-10-28-12-22-21 K dnešnímu rozhovoru jsem si vybral Evu Pavlíkovou, zakladatelku značky Nutric, která se zaměřuje především na paleo produkty. Českých značek s podobným zaměřením na trhu příliš mnoho nehledejte. A už vůbec nemusíte hledat další, kde by byla kvalita produktu na prvním místě.

 

 

Ahoj Evo, někteří čtenáři grasa.cz tě už znají ze série videí #paleotalk, ale i tak nám můžeš ještě jednou připomenout, jak ses dostala ke změně stravování a co vlastně bylo tím prvotním impulzem?

Ahoj Michale, moc díky možnost rozhovoru. Vždy jsme si povídali s hosty před kamerou, ale mluvit o sobě je zase něco nového. Poprvé jsem o paleu slyšela před několika lety od našeho kamaráda Tomáše, který mi vyprávěl, jak jí párky, maso a zeleninu a hubne :-). A podruhé, kdy jsme o jídle začali přemýšlet jako celá rodina, bylo narození našeho prvního syna Kamílka, který se narodil předčasně a jedním z důsledků oslabené imunity byl atopický ekzém.

 

Jak se začala u tebe (a vlastně i celé rodiny) změna stravování projevovat? Zaznamenala jsi nějaké viditelné změny hned nebo to byla spíše otázka delší doby? Jak snášeli změny ostatní členové rodiny?

Nejdříve jsme zkoušeli paleo v režimu ketózy, někdy se tak paleo nesprávně vykládá a my jsme tak na začátku úplně nevěděli (ne tedy u syna), jak na to. Díky velkému podílu zeleniny se mi však brzy hodně upravilo zažívání, se kterým mám od prvního porodu potíže. Konečně zmizely “zívačky” po obědě a celkově mám přes den dostatek energie. Po měsíci ketózy jsem postupně přidávala cukry ve formě sladké zeleniny a občas batátů a zjistila jsem, že občasný sacharidový den mi dělá dobře.

U syna jsme díky vyřazení alergenů dosáhli celkového uklidnění atopického ekzému. Byl to ale boj, protože jsme nejdříve běhali po doktorech a nechávali si opakovaně dělat testy na alergeny; samozřejmě bez výrazných výsledků. Teprve potom jsme začali experimentovat s různými potravinami v jídle. To, s čím zatím ne úplně úspěšně bojujeme, je oslabená imunita.

Paleo nám doslova změnilo život, protože jsme se začali zajímat více o jídlo, trh potravin a zdraví a byl to i jeden z impulsů, proč jsme úplně opustili předchozí podnikání, kde jsme prodávali třeba i sirupy plné cukru a kávu v kapslích.

 

Jak vedla cesta od změn ve stravování až k nápadu na vlastní značku potravin? Hrála sis s myšlenkou dlouho nebo ses do toho vrhla hned? Pamatuješ si, kdy jsi o značce Nutric začala poprvé přemýšlet a jak k nápadu vůbec došlo?

Možná to zní jako klišé, ale z vlastní potřeby. Chtěli jsme nakupovat různé potraviny do paleo stravování jako kokosový olej nebo ořechy na jednom místě, ale nebylo tu žádné místo nebo obchod, kde se dalo vše nakoupit dohromady. Pokud jsem takové místo objevila, byl velký rozdíl ve kvalitě jednotlivých produktů. Zvlášť, pokud jde o kokosový olej a kokosové produkty – je to malá věda, protože jsou různá technologická zpracování, která mají opravdu výrazný vliv na výsledek. Samotná realizace prvních produktů ale zabrala dalších několik měsíců hledáním dodavatelů a sortimentu. Naštěstí jsem s online prodejem přes internet již měla zkušenosti, o to byla pro mě tato cesta jednodušší.

 

Dokážeš v krátkosti popsat, co je potřeba k vytvoření značky v oblasti potravin vyřídit? Vzpomeneš si na nějaký moment, kdy jsi měla chuť se na vše vykašlat? A také na ten, který byl nejsilnější v pozitivním slova smyslu? Který z produktů spatřil světlo světa jako první?

Důležitým bodem, než jsem se pustila do realizace, byla vůbec představa o produktech a sortimentu. Věděla jsem, že chci vytvořit značku, která bude synonymem kvality a podřídila jsem tomu všechno. Od produktů, které jsou v certifikované BIO kvalitě, přes ekologické obaly až po komfortní doručení kurýrní službou až do ruky s možností platit třeba kreditní kartou. Od nápadu jsem se potom posunula k realizaci, kdy jsem hledala dodavatele, kteří byli s mojí cestou kvality v souladu. Z legislativního hlediska bylo celkem složité získat právě certifikaci BIO, ale je to jeden z bodů, ve kterém jsem nechtěla dělat kompromis. Samozřejmě, pokud buduješ vlastní značku, je potřeba také nemalý kapitál na první zásobení a na výrobu.

K té motivaci. Přiznám se, že moje motivace je tak silná, že nebyl moment, kdy jsem měla chuť se na to vykašlat. Jsou jen momenty, které jsou složitější, ale je to pro mě znamení, že to za to stojí.

Pamatuji si, že prvním produktem byla dodávka kokosového oleje ze Srí Lanky, kdy nám zavolali z letiště, že si musíme zásilku odvést do 24 hodin, jinak začneme platit za skladné. Ve chvíli, kdy sedíš ve svém autě a v kufru si vezeš první zásilku, víš, že už není cesty zpět 🙂

 

Jak se s úplně novou značkou dostávalo mezi lidi? Věřím, že vymyslet a vyrobit produkt musí být opravdu složité, ale ještě složitější určitě bude ho dostat mezi lidi. Jak ses popasovala s tímto? Měla jsi nějakou taktiku?

Jsem zastáncem toho, že pokud máš dobrý produkt, potom je to otázka času, aby si lidé k tobě cestu našli. Startovací pozici jsme měli trošku jednodušší, protože jsem celkem aktivní v největší paleo skupině na Facebooku, takže mě lidé podpořili. Samozřejmě, je to ale dlouhodobě složitá práce, protože tím, že vyznáváme kvalitu, cena produktů je vyšší a je to o té cestě lidem vysvětlit, proč si mají vybrat na trhu dražší produkt. Určitě dobrým nosičem je Facebook, kde můžeš dlouhodobě svým fanouškům trpělivě vysvětlovat kvality svého produktu a důležitým kanálem je samozřejmě doporučení, které je určitě nejcennější. Asi ze mě nebude milionář, ale jsem pyšná na to, že jsem vyvinula špičkové produkty bez kompromisu. Vím přesně, odkud pocházejí, každý produkt mi projde rukama a věřím, že se to na tom odráží.

 

Pamatuješ si, kdy začal fungovat Nutric e-shop a kolik na něm bylo v tu dobu produktů? Dnes už je online téměř 30 unikátních produktů a mě by zajímalo, jestli jsi měla další produkty už vymyšlené a nebo nápady přicházely postupně?

Od začátku jsem věděla zhruba rámec produktů, jaké chci prodávat. Tím, že se výhradně soustředím na paleo dobroty trvanlivého charakteru, jsou pro mě aktuální kategorie tuků, koření, ořechů, kávy nebo speciálky pro bulletproof kávu. Je ale pravda, že jsem si z jednotlivými kombinacemi začala hrát postupně, protože třeba Superghee Turmeric vznikl až po několika měsících fungování.

12705672_10155576787001515_720363647131032259_n

Některé konkrétní produkty jsem měla od začátku vymyšlené, ale při hledání dodavatele nedošlo na realizaci, třeba právě u ořechů. Konkrétně u nich je problém, že se těžko seženou opravdu kvalitní, navíc je na trhu relativně devalvovaná cena, takže jsou složitě prodejné. Vždycky tedy přijde nápad na nový produkt, ale je mnoho faktorů, které ovlivní, zda se v e-shopu vůbec objeví.

 

Ptají se tě zákazníci či fanoušci na nové produkty? Navrhují ti nějaké? Je po nějakém produktu poptávka a ty přitom víš, že se v nabídce nikdy neobjeví?

Nejčastěji se mě ptají, kdy ta dobrota, co je vyprodaná, zase bude 🙂 Přiznám se, že návrhů moc nemám a možná je to dobře, protože se vždy snažím být o krok napřed. Ostatní mají kokosový olej? Tak já mám hned 3 druhy. Máš rád konopný protein? Tak jedině u nás najdeš konopný protein z naklíčených semen. Tohle je podle mě cesta – inspirovat.

Pokud přijdou návrhy, potom jsou to různé příchuti oleje nebo naší směsi pro bulletproof a to je ta oblast, kdy nemůžu nic slibovat. Vyvinout vlastní produkt a recepturu je celkem složité a časově náročné a udržet stejnou chuť ještě náročnější.

A co se nikdy v nabídce neobjeví? Určitě žádný produkt se zbytečnými aditivy. Nikdy.

13394160_10155959803096515_3090693206538275941_n

 

 

Na které 3 produkty jsi nejvíce pyšná? A proč? A které 3 produkty jsou mezi zákazníky nejoblíbenější?

První je určitě kokosový olej, kdy se nám podařilo získat nejširší nabídku kokosových olejů od Refined, ve kterém není žádná chemie přes náš Virgin – za studena lisovaný až po Premium olej, který nemá konkurenci. Je to kokosový olej, který je zpracovaný metodou centrifugy a je tak 100% RAW. Má daleko jemnější a smetanovou chuť. Právě pro tu rozmanitost nabídky kokosových olejů nás mají zákazníci rádi a nakoupí na jednom místě olej na vaření (ten rafinovaný) i jen tak na mlsání na lžičku.

Druhým produktem je určitě Superghee Turmeric, což je kompletně naše receptura produktu, který tady v Čechách nikdo nedělá. Je to kombinace virgin kokosového oleje, našeho ghí a kurkumy a cejlonského pepře. Právě správný poměr kurkumy a cejlonského pepře zvyšuje využitelnost kurkuminu v kurkumě 1000x násobně.

Posledním produktem je určitě konopný protein z naklíčených semen, který má daleko lepší využitelnost než jiný konopný protein a je bez dalších aditiv.

 

Nesmím zapomenout zmínit ani to, že jsi majitelkou paleo bistra. Jak vznikl nápad něco takového založit a jak se cca po půl roce provozu daří? Slyší lidé na nabídku kvalitních pokrmů, které dovážíte až ke dveřím?

Jsem jen spolumajitelkou, jsme na to tři a je to pro nás velká škola. Ale když jsme se dali na vojnu, musíme bojovat 🙂 Založit bistro byl vlastně přirozený vývoj, protože máš produkty pro paleo, ale jak je ukázat lidem? A jak lidi naučit vnímat a hlavně ochutnávat zdravé jídlo? Přeci v bistru. Bistro je takový náš showroom paleo a také veganského jídla bez lepku, bez mléka a bez cukru.

14040112_10156182084046515_7593586164661004936_n

13709790_10156079810161515_2577758629101699219_n

Musím říct, že je to těžký obor, protože dobré jídlo a gastronomie je u nás velice populární a jsi tedy pod drobnohledem svých zákazníků. Tím, že pracujeme opravdu s nejvyšší kvalitou a vaříme jen z čerstvých surovin, pohybuje se jídlo oprávněně ve vyšší cenové kategorii a jsou na nás tedy nároky kladeny ještě vyšší.

Lidé ale určitě na nabídku kvalitního jídla slyší a máme zákazníky, kteří u nás objednávají několikrát za týden (což je super!), otázkou je, jestli ta skupina bude dlouhodobě dostatečně veliká a bude narůstat.

14711505_10156334282041515_6116714150238662789_o

 

Když jsme u skupiny a růstu, tak bych se tě rád zeptal, jak vnímáš nynější paleo komunitu? Jsi docela aktivní ve Facebook Paleo skupině, jak vnímáš komunitu a jakým směrem se paleo v ČR podle tebe ubírá?

V minulém roce jsem pořádala setkání Paleolov, letos jsme spolu věnovali hodně času našemu Paleotalku a od doby, co máme bistro je s časem bída. Otevření bistra mi přineslo hodně radosti, potkala jsem mnoho tváří z paleo komunity naživo v našem bistru nebo zprostředkovaně přes náš rozvoz po Praze. Na druhou stranu jsem právě v souvislosti s otevřením bistra zažila několik nepříjemných situací, které mi ukázaly, jak svět komunity na Facebooku a komunity v reálu jsou diametrálně rozdílné světy. Komunita bohužel není tak růžová a podporující, jak se nám snaží ve virtuálním světě Facebooku ukázat.

Dokonce myslím, že česká paleo komunita nevzkvétá a její existence se přesunula jen do virtuálního světa, což je veliká škoda. Chybí mi tu nový impuls, který by říkal: Hej, jsme na jedné lodi a každý, kdo má chuť na sobě něco měnit, byť postupně a po krůčcích, je přeci machr!

 

A na závěr ti nechám volný prostor. Chtěla bys něco vzkázat čtenářům a fanouškům Grasa, Nutric i celého paleo?

Děkuji všem, kteří našli v sobě sílu něco změnit a “nakazili” k tomu také svoje okolí. Jen pozitivním příkladem a přístupem naše komunita bude růst a může ukázat, že paleo má své stálé místo na slunci. A děkuji všem čtenářům Grasa a zákazníkům Nutric, že v tom jedou s námi. A Michale, tobě musím poděkovat za několik perných měsíců před kamerou 🙂