Produktivní rána? Ještě nedávno jsem si o nich mohl nechat zdát. Dost bylo výmluv, chtělo to změnu. Co jsem s tím udělal? Změnil to 🙂

Přečtěte si několik mých tipů na ranní rutiny, které dělají mé celé dny lepší.

 

 

Vždycky jsem klienty či účastníky kurzů nabádal k tomu, aby si své denní činnosti, jako je například cvičení, plánovali na dobu, která jim vyhovuje a nesnažili se o „zázraky“ v podobě nuceného dřívějšího vstávání a podobně. Argumentoval jsem tím, že já také raději cvičím večer a nehodlám to měnit, protože mi to prostě večer vyhovuje víc. Zhruba před pěti týdny jsem si ale uvědomil, že to je jen výmluva. Moje pohodlnost a neschopnost přijmout tuto výzvu pronikly tak hluboko, že jsem tomu snad začínal věřit 🙂

Pravidelné večerní cvičení mi nedělalo problém, ale znáte to. Večer si zajdete na kafíčko, večeři, tohleto támhleto… Pak se vrátíte domů v 9 nebo 10 večer a moc se vám do cvičení nechce. A vy dobře víte, že zítra je taky den… Takže jsem nakonec cvičení odsunul na další den. A co z toho? Před spaním jsem si to kolikrát vyčítal a měl pocit, že jsem ve dni něco zanedbal.

Dlouhodobě jsem byl navíc nespokojen s tím, jak vypadají má rána. Vstát na poslední chvíli, sprcha, bleskové obléknutí a hurá pracovat. Hm, docela nuda. Chtěl jsem si rána víc užívat, mít z nich lepší pocit a netrávit první hodinu dne jen tak „ničím“. Chtěl jsem odcházet z domova s pocitem, že tenhle den bude lepší a mít k němu díky ránu dobře nastartováno.

Pak to přišlo. Jeden večer (nedělní!, to mi hrálo do karet) jsem si řekl, co kdybych to hecnul a zkusil si má rána opravdu užít a mít ještě před opuštěním bytu „něco“ splněno a tím pádem o důvod víc k radosti.

Jako první mě napadlo cvičení. Pak jsem se podíval na stolek, kde ležela rozečtená kniha, která mě baví, ale nebyl na ní čas (rozuměj „nebyla příliš vysoko v žebříčku mých priorit„). Chtěl jsem zkrátka dělat věci, které mě baví a nabíjí mě energií, ještě dříve, než začnu dělat cokoliv jiného.

Své rutiny v tuto chvíli dělím do čtyř skupin – Cvičení / trénink, Otužování, Strava, Osobní rozvoj. Ke každé z nich si povíme v čem mi pomáhají, proč se na ně zaměřuji a co to přesně znamená. Na každou činnost mám vyhrazený časový blok.

 

Cvičení / trénink

Domácí trénink mi vyhovuje, dělám to tak dlouhodobě, ale měl jsem i období, kdy se mi do cvičení moc nechtělo. Špatné načasování, jiné aktivity, výmluvy na pohyb v následujícím či předešlém dni. Prostě lenoch 🙂

Baví mě silový trénink s kettlebell, případně vysoce intenzivní trénink s vlastní vahou. Zaměřuji se ale víc na kettlebell (cca 80 % případů). Cvičím swing, snatch, různé formy dřepu a kettlebell pressu. Na cvičení mám vyhrazeno 20 minut, takže neváhám a snažím se celý blok vyplnit na maximum. Jsem zastáncem myšlenky, že za dvacet minut tréninku jde zvládnout opravdu hodně, ideálně dostatečně procvičit celé tělo.

Potréninkové pocity miluju. Ten pocit je tak skvělej, že ho chci zažívat hned ráno. Vím totiž, že pak celý můj den bude lepší a že nemusím čekat až do večera. Navíc mě to skvěle nakopne. Ať budete při tréninku dělat (skoro) cokoliv, tak se budete cítit skvěle. Těchto dvacet minut vás pořádně probere a rozpumpuje do celého dne. Navíc je takový časový úsek akceptovatelný a není příliš dlouhý, takže nezabijete pohybem půlku dopoledne. Navíc je efektivnější než většina ostatních tréninků, takže za méně času odvedete větší kus práce. A to je vyplatí 😉

 

Otužování

Po tréninku se odebírám do sprchy a pouštím co nejstudenější vodu. Vypínám mozek a minutu nechávám proud vody téct na mé tělo. Umyju se, spláchnu teplejší vodou a pak kohoutek na další minutu otáčím na tu nejstudenější. Těchto pár minut dobře umocní skvělé pocity z předchozího tréninku. Tuto formu otužování dělám již pár let a nepřestává mě bavit. Je to někdy trochu výzva, ale zvyknete si rychleji, než by se mohlo zdát.

 

Strava

Hned první věc, kterou po probuzení udělám (tedy i před cvičením) je vypití cca 3-5 dcl vody. Po cvičení ještě menší sklenku se lžičkou himalájské soli.

Experimentoval jsem dlouho s půsty a bavily mě. Baví mě pořád, ale teď si většinou něco po tréninku zobnu. Není toho moc a zpravidla se jedná o nějakou kombinaci bílkoviny a tuku. Sacharidy po ránu vynechávám kompletně, prostě Low Carb strava jako vyšitá 🙂 Většinou si ještě před cvičením nechám dělat nějaké maso či slaninu, o které se v průběhu tréninku nemusím starat. Maximálně jednou otočím či vypnu sporák. Nic dalšího s pokrmem nedělám. Reálně mi tedy příprava snídaně trvá minutu až dvě.

Po snídani si dám ještě porci extra tuku navíc – olivový olej, kokosák, ořechové máslo. Cca polévkovou lžíci – dle chuti a druhu tuku.

Někdy si dám neprůstřelnou kávu. Jindy zase porci kvalitního proteinu, ale to jen málokdy. Jídlo je jídlo. Kalorie chci primárně jíst, nikoliv pít.

 

Osobní rozvoj

Baví mě myšlenka ranního nastartování mozku. Rád přijímám informace, které rozproudí me myšlení, donutí mě se zamyslet či mě inspirují. Proto jsem se vrhnul na knihu Nástroje titánů (Návyky a taktiky vyjímečných osobností, miliardářů a světových ikon) od Tima Ferrisse. Četl jsem ji předtím po kouskách večer a nyní se mi dost hodila. Čtu ji sice stále po kouskách, ale nově ráno, kdy mě řádky z tého knihy daleko víc nakopávají. Čtení věnuji také 20 minut, je to tedy pár stránek, ale… Ale jak jakých stranek! U této knihy mám jistotu, že snad na každé straně najdu větu či myšlenku, která mě nějak obohatí. Donutí mě zamyslet, něco přehodnotit, zvažovat atd. V tom je ta kniha fakt boží. Dočtená ještě není, takže mi bude průvodce rány dělat ještě nějakou dobu, ale až ji dočtu, tak budu pečlivě zvažovat, která kniha půjde na řadu jako další, aby mi dokázala ráno pomáhat podobně jako tato.

Naštěstí mám vyhlédnuto již několik knih, takže nemám strach, že by se v tomto ohledu moje rána nějak změnila. Jako další zřejmě bude Travel Bible – byl jsem na Petrově kurzu, ale už je to trochu déle a chci si navíc knihou listovat, vracet se, dělat si poznámky atd. Navíc kniha určitá témata víc rozvádí a přináší i témata nová. Cestování a s tím spojená svoboda mě hrozně baví … No, bude to taky boží 🙂

… a jak jsem psal, že snad na každé straně Titánů najdu nějakou fajn a obohacující myšlenku, tak to vede k dalšímu mému rannímu úkolu – vypsat si zajímavé myšlenky „někam“. Vypíšu si tedy z mého čtení několik poznámek (myšlenky, nápady či citace), které jsem si odnesl. Někdy je jedna, jindy tři až pět. Ale minimálně jednu vypisuji vždy – ale to s Ferrissem fakt není vůbec problém. Proč si ji vypisuji a třeba si ji jen nepodtrhnu v knize? Protože přepisem se mi lépe vryje do mysli. Lépe si ji psaním zapamatuji a „strávím s myšlenkou víc času“.

Vrátil jsem se opět po asi roce k nástroji Evernote, což je primárně poznámkový blok, který můžete využívat jak na počítači a mobilu, tak i třeba kdekoliv na světe z jakéhokoliv zařízení díky webovému rozhraní. Všechny vaše zápisky máte synchronizované. Kdekoliv. Kdykoliv. To fakt miluju. Vyzkoušejte Evernote – je zdarma a rozhodně vám pomůže.

Pozn.: tento článek právě píšu v Evernote :))

U čtení si vždy dávám konvičku kvalitního zeleného či bylinkového čaje. Chutná mi, zpříjemní mi čtení, dodá mi pocit, že tohle jen a jen moje chvíle a navíc mi celé ráno tak nějak ještě víc zpomalí.

 

A?

A to je vše. Kvůli tomuto vstávám o 45 minut dříve, ale ten pocit, když ráno zamykám doma dveře? To je něco. Za to mi to rozhodně stojí!

Očekávám, že do budoucna k rutinám napíšu i další příspěvky. Je to dle mě obor, kde je stále prostor pro experimentování, změny, hodnocení, testování, revize a tak dále. Těšte se… a hlavně nezapomeňte napsat do komentářů, jak vypadá vaše ráno, vaše rutiny a nebo také to, jaké rutiny plánujete nově zařadit 😉

 

Zaujal vás článek? Tak to se vám bude líbit i moje kniha.

Superčlověk - Najdi nejlepší verzi sebe sama